skip to Main Content
Proč Jíst Potraviny Obsahující Zdravé Tuky

Nejbohatší zdroj energie, jakou může lidské tělo získat, tvoří právě tuky. Mnoho lidí si je spojuje s přibíráním, což není úplně tak správně. Ono totiž záleží na tom, jaké tuky člověk přijímá. Ne všechny tuky způsobují zvyšování hladiny cholesterolu. Existuje velká skupina tuků, které naopak se shazováním nadbytečných kilogramů pomáhají.


Zkrátka nejsou tuky, jako tuky. Rozeznáváme dobré – nenasycené mastné kyseliny a špatné – nasycené mastné kyseliny. Právě dobré tuky (nenasycené mastné kyseliny) vytváří důležitou součást jídelníčku, chrání srdce člověka a pozitivně ovlivňují lidské zdraví. Ty špatné zvyšují hladinu cholesterolu a podílejí se na vzniku řady onemocnění.

Nasycené mastné kyseliny=špatné tuky

Najdeme je v tučných masech, polotovarech, balených potravinách a plnotučných mléčných výrobcích. Vždy je lépe číst etikety a znát, o jaký typ tuků se jedná. Špatným tukům je lépe se vyhýbat. Samozřejmě to neznamená, že nemáte jíst mléčné výrobky, ale zkrátka „hodných tuků“ by mělo být více než těch zlobivých.


Živočišné vs. rostlinné tuky

Tuky může člověk získávat z různých potravin, ovšem nejdůležitější je naučit se je rozeznávat – tedy dělit na rostlinné a živočišné. Tuky živočišného původu jsou téměř vždy škodlivé, až na nějaké výjimky, jako jsou třeba ryby. Rostlinné tuky jsou většinou zdravé, ale i zde platí určitá pravidla. I rostlinné tuky bychom měli přijímat v rozumné míře. Neznamená to, že když jsou například ořechy zdravé, můžeme jich sníst přehršel.

Zdroj zdravých tuků

Potravin se zdravými tuky existuje nespočet. Patří zde:

  • Semínka
  • Ořechy
  • Avokádo
  • Ryby a mořské plody
  • Rostlinné oleje

Jak může tuk pomoci s hubnutím?

Tuk obsažený v potravinách způsobí pomalejší trávení, dojde tak k zpomalenému a stabilnímu uvolňování glukózy do krevního oběhu. Díky tomu je po celou dobu hladina inzulínu nízká a organismus může uvolňovat tuky uložené v těle. Tuky ve zdravých potravinách zbrzdí odbourávání sacharidů a zvýší se potenciál spalování tuků. Jakmile našemu tělu ukážeme, že nemusí strádat a dodáme mu tuky (samozřejmě ty zdravé), bude sdílnější uvolnit naskladněný tuk v podkožních tkáních.

Samozřejmě i nadále platí, že přijaté kalorie musíme zase vydat. Člověk má zafixované, že tuky souvisí jen s tloušťkou, proto první slovo, které nás napadne v souvislosti s tukem je FUJ. Ovšem lidské tělo říká pravý opak – tuky mňam. Jsou naprosto nejlepší energií, jakou si jen tělo umí představit. Díky tomu, že člověk přijímá „hodné tuky“ ve stravě vlastně říká svému tělu: dodám ti jich dost ve zdravém jídle, takže ty buď tak hodné a uvolni nějaké ze svých rezerv.

0 komentářů k zobrazení

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back To Top